Poate iesi Statul roman din era post-fanariota?

Un posibil plan de recastigare a pierdutei Increderi in Stat si de rezolvare a crizei mentalitatilor de la noi

Oricat de stimabil ar fi si spiritul de sacrificiu si nobletea comitmment-ului sau punerea in joc chiar a prestigiului/integritatii prezumate, demersul dlui M. R. UNGUREANU nu are, din pacate, sorti de izbanda in tensionatul context actual. Poate daca ar fi venit macar cu cateva saptamani in urma poate ar mai fi putut da roade. Cel putin inainte ca Presedintele Parlamentului European sa-si exprimat in mod public indoiala in starea democratiei din Romania.

Intre timp insa, incomunicarea, aproape autismul colectiv al liderilor politici, indiferent de culoare, de fapt, s-a accentuat dramatic ca impact, pe masura ce criza de credibilitate a Statului roman s-a accentuat in ochii propriilor cetateni, dar si odata cu “internationalizarea crizei” democratice din Romania. Domina un fel ‘de prea tarziu” ce nu mai poate fi tratat cu paleative sau impuse cosmetizari partinice/partidocratice…Iar faptul ca toti politicienii trateaza populatia cu o vadita arogantza, ca s-au napustit literlmente in campanie electorala, nu va fi de natura sa deblocheze cumva lucrurile.

In cateva cuvinte iata punctele-cheie asupra carora intreaga societate, dar mai ales intelectualii marcanti si clasa politica ar merita sa concentreze:

– alt tip de  leadership politic si social credibil (in termeni politologici, “democratie deliberativa” in loc de ultra -populism haotic sau de perronism actual) prin reluarea rapida si constructiva a unui larg dialog ne-trucat, ne-mimat in societate, mai ales prin concentrare pe re-credibilizarea rolului institutiilor publice centrale, impunerea criteriilor de promovare si recrutare meritocratice si competitionale (nu sinecuriste) si utilizarea tuturor parghiilor adecvate, indeosebi Consiliul Economic si Social si Consiliul Concurentzei, institutii cheie in orice economie de piata reala;

– alt tip de exercitare a actului administrativ (management real) la nivelul intregii administratii publice prin impunerea criteriilor de competentza si de performantza cuantificabile, capacitarea celor 2000 de tineri formati prin Programul National “Bursele Guvernului Romaniei”, a altora cooptati din randul Diasporei Internationale , instaurarea realei inamovibilitati a functionarilor de cariera, de-partinizarea structurilor de conducere clienteliste din ministere etc;

-alt tip de abordare – ne-piramidala -, a formelor de raportare din societate, in special a celor de “tip mafiotizat”, care se manifesta la varful partidelor parlamentare actuale, ce au instituit o veritabila partidocratie care a cangrenat pur si simplu climatul social din tara;

– (re)-darea unor prerogative reale si palpabile a institutiilor de echilibru din cadrul Statului, a caror voce nu are vreo rezonantza efectiva la ora actuala: Avocatul Poporului, Curtea de Conturi, Consiliul Economic si Social, Consiliul National impotriva Discriminarii, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Consiliul National al Audiovizualului etc ;

– aplicarea neintarziata si efectiva a prevederilor Legii Raspunderii Ministeriale, legate de abaterile, neregulile si erorile comise de ministri in cursul exercitarii functiei lor publice;

– urmarirea tuturor formelor de incalcare de catre Statul roman, prin activitatea Guvernului sau a altor institutii complementare, a Dreptului Comunitar care se soldeaza cu proceduri de infrigement tot mai repetate si mai grave din partea Comisiei Europene;

-responsabilizarea/sanctionarea ministerelor/ministrilor care nu reusesc sa impuna derularea eficace si rapida a procedurilor de accesare si implementare a proiectelor finantabile din fonduri UE, dupa ,modelul polonez – prin instaurarea unor criterii de performantza, stabilitate si stimulare a functionarilor din domeniu, impiedicarea conflictelor de interese, a procedurilor de achizitii publice cel putin discutabile daca nu frauduloase etc;

-structurarea unei alternative de guvern de “salvare a democratiei in Romania”, nemanipulabil, ne -santajabil, ne -partidocratic, bazat pe competentze, cu sprijinul Aliantei Profesionistilor pentru Progresul Romaniei, agreeat explicit si de BNR, care sa relanseze sperantza de dezvoltare durabila si de credibilitate morala minima pentru cetatenii Romaniei si asteptarile Uniunii Europene in raport cu Statul roman, nu cu societatea civila;

– solicitarea de catre Societatea Civila a implicarii mai dinamice si mai active din partea Casei Regale a Romaniei in medierea si facilitarea dialogului din societate, incluisv prin oferirea pildei personale a Distinsilor Membri ai Casei Regale in aceasta tensionata perioada de criza social si financiar -economica pe care o avem de strabatut;

-coagularea unui Fond National Civic pentru Sprijinul Organizatiilor Societatii Civile militante active, prezidat de un consiliu de maxima integritate morala si profesionala, care sa destineze sume speciale pentru initiativele de modernizare/inovare mentala, conceptuala si democratica a institutiilor publice romanesti si a raporturilor re-normalizate ale acestora cu Societatea Civila .

Evident, ca toate aceste masuri nu pot fi aplicate fara creearea conditiilor practice concrete , denuntarea ne demagogica a gravelor derapaje democratice, accentuate paradoxal dupa aderarea Romaniei la UE . Totodata, consultarea publicului asupra oportunitatii schimbarii formei de guvernamant si a Constitutiei de dinaintea abdicarii fortate a Regelui Mihai, ceea ce a adus intregul cortegiu de abuzuri si ilegitimati ulterioare in istoria romanilor.

Orice tentative de continuare a cosmetizarii si o eventuala returnare la Putere a grupurilor de interese economico – politice rivale  (controlate indirect de reteaua securist-comunista ce detine controlul financiar si al resurselor din 1990 incoace – in raport cu cele actuale nu vor fi in masura sa solutioneze altfel in mod radical criza de Incredere si de legitimitate din societate. Astfel, implozia institutiilor din interior sau explozia conflictelor sociale vor continua nestingherit, de-popularea Romaniei asijderea, egoismele de clan se vor exacerba , iar aceasta va aduce cu sine prejudicii grav reparabile intregii lumi romanesti pe termen mediu si lung, precum si stabilitatii europene in aceasta parte a sa.

avatar

About

Profesional, am o dubla formare: ca filolog, in limbi si literaturi romanice, cu expertiza in critica literara si de arta; ca si consultant si trainer, am urmat o formare indelungata si complexa, pe filiera studiilor europene in domeniul institutiilor UE, resurselor umane, Public Relations si Lobby, in diverse universitati/centre de educatie din Europa: Bucuresti, Praga, Varsovia, Aosta (Italia), Budapesta, Berlin. In acest sens, sunt autorul a sute de articole de analiza politica, eseuri in variate domenii, cronici de arta, scenarii de film, piese de teatru, studii de cercetare, ghiduri practice, manifeste si apeluri publice. In practica, am exercitat diverse profesii, precum profesor, jurnalist de politica externa, corespondent Radio Europa Libera, coordonator de proiecte europene, trainer, analist si consultant de afaceri publice pentru Comisia Europeana, Guvernul Romaniei, parlamentari romani, moderator evenimente publice etc. Ca pasiuni in timpul liber, ca “bon viveur” si “bon conaisseur”, am aprofundat, in ultimii 20 de ani, studiul terapiilor si remediilor alternative/naturiste, degustarea berilor belgiene, a vinurilor nobile, explorarea peisajelor insolite, muzica anilor ’50 si ’60, arta conversatiei. In etapa prezenta, in urma numeroaselor experiente de succes in animarea unor mari reuniuni/evenimente, imi propun sa dezvolt mult mai intens dimensiunea de “consilier existential” si de “coacher”, ca si pe aceea de mediator spiritual, cu o atentie sporita pentru influentarea schimbarii mentalitatilor si consolidarea unui leadership autentic in aceasta parte integranta a Europei.

View all posts by